Produkt lokalny, regionalny czy tradycyjny pełni ważną rolę w różnicowaniu produkcji żywnościowej i stwarza możliwości wzrostu dochodów rolniczych bez wzrostu produkcji rolnej. Może być atrakcją turystyczną, a także marketingowym wyróżnikiem miejsca, z którego pochodzi. W krajach, których gospodarki wkroczyły w erę rozwoju zwaną postindustrialną, trwa intensywne "przekopywanie i przetrząsanie" zasobów kultury dla wykorzystania ich fragmentów do celów komercyjnych, głównie marketingowych. Coraz większa część gospodarki światowej to sprzedaż dostępu do wrażeń, przeżyć, doznań i iluzji oraz sprzedaż wartości intelektualnych (idei, pomysłów, patentów) i wyników badań naukowych. W tym kontekście produkt lokalny, regionalny, tradycyjny stanowi olbrzymią wartość.
Produkt lokalny - wytwór rąk i umysłu ludzkiego charakterystyczny dla określonego obszaru lub środowiska.
Produkt tradycyjny - produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy, którego jakość lub wyjątkowe cechy lub właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod wytwarzania. Formalnie można tak znakować i nazywać produkty wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych.
Produkt regionalny - produkt rolny lub środek spożywczy, posiadający przyznaną przez Komisję Europejską Chronioną Nazwę Pochodzenia (PDO), Chronione Oznaczenie Geograficzne (PGI) lub Gwarantowaną Tradycyjną Specjalność (TSG).
Elżbieta Sobolewska – główna specjalistka ds. produktów tradycyjnych w Departamencie Rolnictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Dane kontaktowe | |
Osoba kontaktowa | Elżbieta Sobolewska |
Telefon | 56 656-20-15 w. 3082 |
e.sobolewska@kujawsko-pomorskie.pl | |
Miejscowość | Przysiek |