Aktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieśAktywnawieś: rękodzieło,twórcy ludowi,agroturystyka,kujawsko-pomorska wieś
polub nasz profil na facebook
Ciekawostki architektoniczne

Most kolejki wąskotorowej w Koronowie

W położonym niedaleko Bydgoszczy Koronowie znajduje się unikatowy zabytek techniki. Niezwykły, malowniczo położony most kolejki wąskotorowej to najwyższa tego typu konstrukcja w Europie.

Przeprawa ma 120 m długości i wznosi się 18 metrów ponad nurtem Brdy. Stalowa, ażurowa konstrukcja wspiera się na murowanych przyczółkach. Z mostu rozpościera się wspaniały widok na dolinę Brdy i płynącą leniwie rzekę. Brzegi są tu gęsto porośnięte drzewami, co nadaje okolicy szczególnie malowniczy, bezczasowy charakter. Łatwo tu wyobrazić sobie, że jest rok 1895 – mostem przejechała wtedy pierwsza kolejka wąskotorowa, wioząc swych pasażerów z Bydgoszczy do Koronowa. Trasa, licząca ok. 25 km długości, od samego początku cieszyła się dużym powodzeniem. Uruchomiona w maju, już w czerwcu w dni wolne przewoziła do 3500 pasażerów. Mieszkańcy Bydgoszczy jeździli nią do pobliskich miejscowości wypoczynkowych – Opławca i Smukały. Te dwa popularne przedwojenne uzdrowiska, oferowały wczasowiczom wiele atrakcji – możliwość popływania kajakiem, wykąpania się w Brdzie, pospacerowania po rozległym smukalskim parku, założonym przy funkcjonującym tu od 1904 roku sanatorium dla chorych na gruźlicę. Latem do pociągu doczepiano specjalny wagon do przewożenia kajaków. Przy stromym podjeździe do Smukały odczepiano dwa wagony, po które lokomotywka – po wciągnięciu pozostałych – wracała.

Ruch pasażerski na szlaku Bydgoszcz – Koronowo zawieszono 1 października 1969 roku, a towarowy – w 1992 roku. Od tego czasu most pełnił rolę kładki dla mieszkańców Okola i Stopki, skracając drogę pieszym i rowerzystom do Koronowa. W 2011 roku obiekt został zamknięty – po zimie tuż przy jednym z przyczółków mostu pojawiło się osuwisko na nasypie kolejowym, zagrażając bezpieczeństwu korzystających z zabytkowej przeprawy. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków nakazał PKP zabezpieczenie obiektu. Koleje wraz z gminą planują wyremontowanie unikatowego zabytku techniki i ponowne oddanie go do pieszego użytku. Mimo zakazu wstępu na sam most, warto odwiedzić ten malowniczy zakątek. Przeprawa szczególnie okazale prezentuje się oglądana z boku lub z poziomu rzeki – schodząc niżej, możemy ją podziwiać w całej okazałości.
 

Fot. Krzysztof Wesołowski
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowaUrząd Miejski w Koronowie
Telefon052 3826-400
Emailsekretariat @ um.koronowo.pl
WWWhttp://www.koronowo.pl
Miejscowość86-010 Koronowo
Lokalizacja


Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie
Stronę internetową dofinansowano ze środków Unii Europejskiej, w ramach pomocy technicznej PROW 2007-2013, z Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich
Instytucja odpowiedzialna za treść – Stowarzyszenie Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych TŁOK
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi